خانه » انشا پایه نهم » انشا در مورد اذان پایه نهم

انشا در مورد اذان پایه نهم

انشا در مورد اذان پایه نهم
3.5/5 - (4 امتیاز)

انشا در مورد اذان

انشا صفحه 21 کتاب مهارت های نوشتاری پایه نهم

 

انشا اول در مورد اذان

 

مقدمه : هوا رفته رفته تاریک تر و خنک تر می شود . صدای پرندگان را به سختی می توان شنید . چراغ های خیابان ها روشن می شوند و خیابان ها پر از مردمی است که هر کدام سرشان مشغول به کار خودشان است . انگار همه چیز مهیا شده است تا اتفاق خاصی بیفتد و تحولی ایجاد شود.

 

 

بدنه : “الله اکبر” . صدای دلنشین اذان در کوچه ها و خیابان ها می پیچد . مردم به خودشان می آیند . مغازه داران مشتری های خود را قانع می کنند تا بعد از اذان تشریف بیاورند تا بتوانند به نماز جماعت برسند . در مساجد شور خاصی وجود دارد . از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان جوراب ها را درآورده و آستین ها را بالا زده اند.بعد از وضو هم در حالی که جوراب هایشان از جیب هایشان آویزان است ، باپوشیدن نصفه و نیمه کشفشان و در حالتی نا متعادل ، خود را به داخل مسجد می رسانند.

 

 

صدای اذان برای بچه ها بسیار حیاتی و مهم است . چرا که اجازه ندارند بعد از اذان ، بیرون از خانه بمانند . بعد از دو سه ساعت بالا و پایین پریدن ، دویدن و زمین خوردن ، صدای اذان این فرصت را به آن ها می دهند تا مدتی به خودشان استراحت بدهند تا بتوانند فردا سر پا بایستند .

 

 

“قد قامت الصلاه”. زمانی که این جمله به گوش می رسد ، حس ترس آدم را فرا می گیرد. درست مثل موقعی که خودت را به ایستگاه قطار می رسانی ولی صدای بوق قطار را می شنوی که خبر از رفتن می دهد و باید منتظر قطار بعدی بمانی . سوار قطار بعدی می شوی که نامش “الله اکبر” است. خدا بزرگتر از آن است که تصور می کنی . هیچ وقت دیر نیست و همیشه خدا در پیش تو هست ولی گاه فراموش می کنیم.

 

 

نتیجه : اذان تمام می شود . نماز جماعت شروع می شود . تکبیر ، قنوت ، دعا، سجده ، تشکر و سلام . از خداوند التماس بخشش می کنیم . در خواست سلامتی ، شادی و خوشبختی می کنیم ، خدا را سپاس می گوییم ، .امیدوار هستیم به اینکه خداوند به حرف های ما گوش داده باشد و ما را متحول بکند . کفش هایمان را می پوشیم و می رویم و فراموش می کنیم که سر نماز چه ها با خدا گفته ایم .

 

 

انشا در مورد اذان

انشا دوم درباره اذان

 

مقدمه : بانگ اذان به گوش می رسد ، تمام مردمی که با آن آشنایی دارند یا ندارند ، احساس دلگرمی می کنند ، آ ن ها حتی اگر در رفتار خود نیز بروز ندهند ، در درون خود احترامی وصف نشدنی به این صوت بهشتی دارند .

 

 

بند : تا به حال دعوتنامه ای به جشنی مهم گرفته اید ؟ ، زیبا ترینشان کدام بود ! ، بسیاری از ما بدون آنکه به آن توجه لازم را داشته باشیم ، دعوتنامه ای مدهوش کننده به جشنی به میزبانی خدا دریافت می کنیم ، این دعوتنامه همان بانگ اذان است که مارا به جشن نماز دعوت می کند !

 

 

در پشت پرده ی هر کلمه ای از متن اذان هزاران هزار فداکاری و ایثار نهفته است ، چه معصومانی که در راه اینکه ما آزادانه این بانگ را بشنویم شهید شده اند ، پس این احترامی که در قلب های ما نسبت به این صوت وجود دارد ، بی دلیل نیست .

 

 

هر عبارت از اذان به ما درسهایی می آموزد ، درسهایی مانند شتاب به سوی بهترین کار ها ، توصل به خدا و اعتقاد به توحید و امید داشتن به آینده ای روشن .

 

 

بیاید به معنی اذان بیشتر دقت کنیم ، آنجایی که عبارت قد قامت الصلاه به معنای برای نماز به پا خیزید ، انسان را به یاد روز قیامت و رستا خیز و زنده شدن مردگان میندازد ، با شنیده شدن نام اذان ، انسان به یاد مسجد و نماز و یکی از اولین موذنان اذان به نام بلال حبشی می افتد ، پس هدف تلاش های اهل بیت در آن زمان به یاد افتادن تاریخ در ذهن ما در این زمان است .

 

 

نتیجه : با توجه به اینکه تلاش های اهل بیت در پرمعنی بودن این بانگ بهشتی پدیدار شده است ، پس چه خوب است که ما نیز با تلاس های خود اثرات مثبتی در زندگی پدیدار کنیم.

 

 

انشا در مورد اذان

انشا سوم درباره اذان

 

مقدمه : زندگی بدون یاد خدا سخت و تاریک است و آدمی بدون تکیه گاه ، لرزان است و هراسان. هرکس در این دنیا به کسی یا چیزی دل می بندد اما مومنان دل به خدا می بندند و او را که تکیه گاه پرقدرت و دائمی است،پشتوانه و سرپناه خود قرار می دهندکه آرامش عجیبی درون آن ها پدید می آورد؛چرا که به نقل قرآن ، دل ها ، تنها با یاد و نام خداست که آرام می گیرند.

 

بدنه : سکوت سنگین شب و آرامش معمول سحرگاهان چونان سرمایی است که همه عالم را منجمد و خاموش ساخته است.

 

 

همه این خاموشی ها و فراموشی ها ، ناگاه با جمله ای از هم می پاشند و صدای موذنی در فضا طنین انداز می شود که : ای جهانیان! الله اکبر که آری تو بزرگی!بزرگتر و برتر از آنچه که در ذهن و عقل ما می گنجد.

 

 

بعد از تکبیر دو شهادت می دهد : “اَشهَدُ اَنّ لا اِلهَ اِلا الله” که توحید خداوند متعال ، و “اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّدً رَسولُ الله” که شهادت حضرت رسول (ص) را ثابت می کند.

 

 

پس از این دو گواهی ، مردم را به نماز فرا می خواند که “حَیَّ عَلَی الصَّلاه” ؛چرا که اذان ، این نغمه دل انگیز آسمانی ، برای اعلام نماز تشریع شده است .

 

 

پس از آن،دعوت به رستگاری و به انجام بهترین کار ها ،که همانا نماز و صحبت با معشوق است ، دعوت می کند و سرانجام نیز با تاکید بر این که قدرت برتر و خدای واحد کیست ، به پایان می رسد چنانچه که همین گونه نیز شروع گردیده است.

 

 

نتیجه : “ عاشقان پنجره باز است ، اذان می گویند…
عاشقان هر چه بخواهید ، بخواهید . خجالت نکشید ، یار ما بنده نواز است ،
اذان می گویند…

 

منبع : سون اسکول

 

 

تمامی انشا های صفحه 21

( گذر رودخانه , آدم فضاییاذان , شانس , فیل و فنجان )

 

 

 

انشا درباره اذان به همراه بدنه مقدمه و نتیجه

انشا در مورد درباره درمورد اذان صفحه 21 ۲۱ کتاب مهارت های نوشتاری نگارش پایه کلاس نهم به همراه بدنه مقدمه و نتیجه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *