خانه » انشا پایه هشتم » بازآفرینی ضرب المثل زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد

بازآفرینی ضرب المثل زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد

باز آفرینی مثل زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد
4.5/5 - (4 امتیاز)

باز آفرینی مثل زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد

انشا صفحه 76 کتاب مهارت های نوشتاری پایه هشتم

 

انشا اول در مورد زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد

 

چند صد سال پیش ، فردی به نام ابویزید در منطقه ای نزدیک رود نیل زندگی می کرد . شهری در آن منطقه وجود داشت که اهالی اش به آیین های مختلف معتقد بودند و حاکم آن شهر هم فردی ظالم و ستمکار بود که با نام دین یهود ، به انجام هر کار زشتی می پرداخت .

 

 

در این شهر ، یهودیان حرف اول و آخر را می زدند و اگر متوجه می شدند که فردی بین آن هاست که به دین آن ها ایمان ندارد ، او را آنقدر اذیت می کردند تا سرانجام به دین آن ها ایمان بیاورد . در این شهر خبری از کمک به مظلوم و گرفتن دست فقیران نبود . نیازمندان این شهر رفته رفته نیازمندتر می شدند و ثروتمندان رفته رفته ثروتمندتر و غنی تر.

 

 

ابویزید که به تازگی در این شهر ساکن شده بود ، نتوانست این وضعیت را تحمل کند . بالاخره قفل کلامش باز شد . به میدان اصلی شهر رفت و مردم را به یاری از همدیگر فرا خواند . مردم را فراخواند تا در برابر ظلم و ستم یهودیان با ایستند و دیگر مطیع حرف های آن ها نباشند.

 

 

ابویزید از سرنوشت شومی که در انتظارش بود خبر دار نبود . سربازان حاکم آمدند و ابویزید را دست گیر کردند . مردم هم که می دانستند اگر پایشان را از گلیمشان دراز تر کنند چه در انتظارشان است ، هیچ کاری نکردند .

 

همین که ابویزید در محضر حاکم حاضر شد ، دستور اعدام صادر شد ؛ چرا که حاکم خوش نداشت صدای مخالفانش را هر روز بشنود . آخرین جمله که ابویزید شنید این بود : در اینجا ما یک جمله خیلی مهم داریم : زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد .

 

 

 

انشا زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد

انشا دوم درباره زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد

 

در نگاه اول کلمه ی سرخ ، انسان را به یاد خون و کشته شدن و کلمه ی سبز ، زندگی و طراوت را به یاد ما می آورد ، پس با کمی دقت می توان فهمید که استفاده ی این کلمات در ضرب المثل:(( زبان سرخ ، سر سبز می دهد بر باد! )) چندان هم بی ربط نیست!

 

 

ضرب المثلی که به ما گوشزد می کند ، زبانی که در دهان ماست می تواند از هر شمشیری برنده تر باشد و زندگی سبز و با طراوت خودمان یا فرد دیگری را به سمت نابودی و تاریکی یا حتی مرگ بکشاند!

 

 

گاهی اوقات زبان ما ، می تواند ریشه ی درخت طراوت مغز مورد نظر را قطع کند ، در واقع کلمات ما همان گلوله های اسلحه ای به نام زبان اند که به سمت فرد مخاطب شلیک می شوند ، در حالیکه آن مخاطب می تواند خود ما باشد!

 

 

البته به باد دادن سر هم می تواند توسط فردی دیگر که از سخنان ما خوشش نیامده انجام شود و هم می تواند توسط مریضی که در ذهن مان ایجاد کردیم انجام شود ، مریضی به نام افسردگی یا خود کوچک بینی که با تکرار کلمات ناامید کننده در باطن مان شروع شده و شاید به مرگ یا همان به باد دادن سر سبز نیز ختم شود…!

 

 

منبع : سون اسکول

 

 

گسترش ضرب المثل زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد

انشا صفحه 76 کتاب نگارش کلاس هشتم

دیدگاه ها 2 دیدگاه
  1. صبا
    در تاریخ 1399\/12\/08 :

    عالیی
    خیلی بدرد درسم خورد

  2. علی
    در تاریخ 1399\/12\/18 :

    متشکرم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *